ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΝΕΦΡΟΥ

karkinos nefrou1Ο καρκίνος του νεφρού ή νεφροκυτταρικό καρκίνωμα είναι η τρίτη σε συχνότητα κακοήθεια του ουροποιητικού συστήματος. Εμφανίζεται συχνότερα σε άντρες, συνήθως στην έκτη και την έβδομη δεκαετία της ζωής.

Παράγοντες κινδύνου

•Κάπνισμα: Ο κίνδυνος αυξάνεται με τον αριθμό των τσιγάρων αλλά και το χρονικό διάστημα.

•Παχυσαρκία

•Υψηλή αρτηριακή πίεση: Υπάρχουν μελέτες που συσχετίζουν τη μη ελεγχόμενη υπέρταση με εμφάνιση καρκίνου του νεφρού.

•Διατροφή: Η υπερβολική κατανάλωση κόκκινου κρέατος, ζωικών λιπαρών και τηγανητών αυξάνει τον κίνδυνο για καρκίνο του νεφρού, ενώ η συχνή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών έχει προστατευτική δράση.

•Οικογενειακό ιστορικό καρκίνου του νεφρού: Σε ιστορικό μέλους της οικογένειας με καρκίνο του νεφρού, υπάρχει ήπια προδιάθεση εμφάνισης της νόσου.

•Αιμοκάθαρση: Ασθενείς που υποβάλλονται σε χρόνια αιμοκάθαρση έχουν επίσης σχετικά αυξημένο κίνδυνο.

Συμπτώματα του καρκίνου του νεφρού

Αρχικά, σπάνια υπάρχουν συμπτώματα, και αυτά δεν είναι ειδικά, όπως η αιματουρία ή ένα αίσθημα βάρους δεξιά ή αριστερά από τη μέση. Τα συνηθέστερα συμπτώματα στα μεταγενέστερα στάδια είναι:

•Αιματουρία (είτε ορατή με το μάτι-μακροσκοπική ή μικροσκοπική).

•Βύθιοάλγος στην περιοχή των νεφρών που δεν υποχωρεί.

•Ψηλαφητή μάζα στην κοιλιά (σε μεγάλες διαστάσεις).

•Ανεξήγητη απώλεια βάρους σε σύντομο χρονικό διάστημα.

•Εμμένουσα αδυναμία και πυρετός αγνώστου αιτιολογίας.

Διάγνωση του καρκίνου του νεφρού

•Γενική εξέταση ούρων: Η αιματουρία εμφανίζεται στο 40-60% των περιπτώσεων του καρκίνου.

•Γενική εξέταση αίματος: Η ταχύτητα καθίζησης ερυθρών (ΤΚΕ) παρατηρείται συχνά αυξημένη, ενώ η γενική αίματος μπορεί να δείξει κάποιου βαθμού αναιμία.

•Υπερηχογράφημα: Είναι μία απλή, ανώδυνη και χωρίς ακτινοβόληση εξέταση, που μπορεί να δώσει σημαντικές πληροφορίες.

•Αξονική τομογραφία ήΜαγνητική τομογραφία κοιλίας και οπισθοπεριτοναϊκού χώρου: Είναι η εξέταση εκλογής για τη διάγνωση και τον καθορισμό του σταδίου της νόσου

θεραπεία του καρκίνου του νεφρού

Η θεραπεία που θα συστηθεί εξαρτάται από το μέγεθος του όγκου, το στάδιο της νόσου, την ηλικία και τη γενική κατάσταση του ασθενή. Οι κυριότερη θεραπευτική επιλογή που υπάρχει για τον εντοπισμένο καρκίνο του νεφρού είναι η χειρουργική θεραπεία. Αυτή αφορά την αφαίρεση ολόκληρου του νεφρού (ριζική νεφρεκτομή) ή σε κάποιες περιπτώσεις μόνο του όγκου με τμήμα του νεφρού (μερική νεφρεκτομή). Ιδιαίτερα ενθαρρυντικά αποτελέσματα σε επιλεγμένες περιπτώσεις έχει η θεραπεία με φάρμακα σε μοριακό επίπεδο. Άλλες επιλογές όπως η ανοσοθεραπεία, η ακτινοβολία και η χημειοθεραπεία έχουν από μέτρια ως πτωχά αποτελέσματα.

Μετά από κάθε περίπτωση αντιμετώπισης απαραίτητη είναι η επανεξέταση σε τακτά χρονικά διαστήματα, με κλινική εξέταση, εξετάσεις αίματος, ακτινογραφία θώρακος, υπερηχογράφημα και αξονική τομογραφία.